Sådan kan D-vitamin hjælpe med at holde dig sund
vinteren igennem

 

Vinteren er over os

Dagene bliver kortere og koldere. Det medfører på den ene side, at vores hud næsten ikke eksponeres for sol, og at de af solens UVB stråler, der når vores nordlige breddegrader ikke er tilstrækkelig stærke til at befordre vores egen D-vitamin syntese. Hvis vi ikke får den nødvendige mængde af dette vitamin gennem vores kost, vil vi tære på vores depoter, og koncentrationen af D-vitamin i blodet begynder at falde. På den anden side lukker vi i højere grad døre og vinduer og bliver længere i lukkede rum, hvor udvekslingen af mikroorganismer er intensiv, og risikoen for forkølelser og influenzaer er større.

D-vitamin er meget mere end bare god for knoglerne

D-vitamin kendes i vid udstrækning for sin rolle i knoglestyrken, men dette vitamin udfører rent faktisk et væld af andre funktioner i kroppen. Der er ikke mange af os, der er opmærksomme på sammenhængen mellem D-vitaminmangel og øget modtagelighed overfor infektioner såvel som øget risiko for autoimmune sygdomme. Pudsigt nok har man igennem historien intuitivt anvendt D-vitamin til at forebygge og helbrede sygdommen. Både vanen med at tage en daglig skefuld torskelevertran, der er en vigtig kilde til dette vitamin, og det terapeutiske brug af solbadning til tuberkulosepatienter er eksempler fra ubevidst brug af D-vitamin til at undgå og behandle infektioner.

Videnskaben har først for nylig opdaget og er begyndt at forstå de adskillige roller vitaminet har i kroppen. Senest er det slået fast, at D-vitamin er nødvendigt for immunsystemets normale funktion, og derfor kan utilstrækkelige D-vitaminniveauer være en årsag til et svækket immunforsvar. Det er dokumenteret, at D-vitamin har betydning for begge typer immunforsvar: det medfødte immunforsvar, der er evnen til at bekæmpe infektioner uden behov for antistoffer og det erhvervede immunforsvar, der er det immunforsvar vi udvikler igennem livet.

D-vitaminmangel i Danmark

D-vitaminmangel er forholdsvist udbredt i den danske befolkning især om vinteren og i begyndelsen af foråret. Fødevarestyrelsen vurderer, at de fleste danskere kun får 2-4 µg D-vitamin fra kosten og konkluderer, at uden eksponering for solstråler, forsyner kosten alene os ikke med tilstrækkelig D-vitamin. Du kan øge dit indtag af D-vitamin ved at tilføje fed fisk som laks, ørred og makrel til dine måltider. Kød, æg og mælk er også gode kilder til D-vitamin, men bortset fra nogle svampetyper er dette vitamin ikke en naturlig bestanddel i plantebaseret kost.

Vidste du, at dit behov for D-vitamin stiger med alderen?

Evnen til at producere vores eget vitamin i huden nedsættes med alderen og kan blive så lav som en fjerdedel af unge menneskers produktion. Internationale sundhedsmyndigheder anbefaler personer over 50 år at tage et dagligt tilskud på 10 µg D-vitamin ud over at spise kost, der indeholder D-vitamin. Fødevarestyrelsen anbefaler 20 µg D-vitamin kombineret med Calcium for personer over 70 år og til dem, der har en øget risiko for osteoporose. Et rutinemæssigt kosttilskud med 10 µg D-vitamin anbefales også til gravide kvinder, personer med mørkere hudtyper og personer der ikke regelmæssigt er udendørs og eksponerer deres hud til solstråler.

Ved du, hvordan dit behov for D-vitamin ser ud? Tag vores gratis online test og find ud af, hvilke kosttilskud vi anbefaler til dig.

 

// Read More button text change // by meta data text change