B12 – normalt et veganervitamin? Faktisk har 15 % mangel på B12, mens 40 % er i risiko. Tjek om du er havnet i den rette statistik.

B12 - take daily

B12-vitaminets funktion er basalt set at producere nok sunde, røde blodlegemer i knoglemarven. Vitaminets mangelsymptomer misforstås ofte som stress eller PMS. Tænk hvis din træthed og dit dårlige humør kan kureres med fisk til aftensmad eller et dagligt lille tilskud?

Vitaminet findes primært i animalske fødevarer og i gærekstrakt (fx. ølgær). Der er dog en tendens til, at veganere med et fast B12-tilskud i mindre grad lider af mangel end altspisende! Dette er blandt andet fordi, du som altspisende ofte tænker mindre over dine madvaner, end personer med en atypisk kost. Du kan dog komme risikoen for mangel i forkøbet ved enten at ændre din kost eller tage et fast tilskud.

B12 optages bedst gennem munden, hvorfor B12-tilskud ofte fås som spray eller smeltetablet. Samtidig er optagelsen afhængig af et protein, der dannes i mavesækkens slimhinde. Derfor lider personer med manglende mavesyre ofte af blodmangel. Det samme gælder for personer, der tager syredæmpende medicin på grund af mavesår eller lignende.

Ti symptomer du skal være opmærksom på ved mangel på B12

  • Kronisk træthed, følelsesudsving og svimmelhed (nogle bliver konfuse)
  • Stærk hjertebanken og stakåndethed
  • Et usundt udseende på din tunge – enten rød og øm eller glat og skinnende
  • Kvalme, manglende appetit og eventuelt vægttab
  • Diarré og problemer med fordøjelsen
  • Bleg eller gullig hud (det gule kommer af galdepigment pga. brud i de skrøbelige blodlegemer)

Ved lang tids mangel vil du få anæmi og permanente skader på nervecellerne, der vil give:

  • Følelsesløshed i arme og ben – særligt hænder og fødder, hvor det kan prikke og snurre
  • Muskelsvaghed og gangbesvær
  • Hukommelsestab og øget risiko for demens
  • Depression og øget risiko for psykoser (B12 hænger sammen med serotonin og dopamin, der spiller en afgørende rolle i dit mentale helbred)

Læs mere om mangeltilstande, og hvilke fødevarer der er rige på vitaminet, på vores side om B12-vitamin.

Vær obs på, at symptomerne også kan skyldes mangel på andre tilskud. Prøv vores vitamintest og få klarlagt dine behov. Tal med din læge eller en diætist, hvis dine symptomer er særligt svære.

// Read More button text change // by meta data text change