Du kan både få for meget og for lidt. Ja, faktisk er grundstoffet jern en besværlig størrelse. Få styr på tegnene og få balancen tilbage i kroppen.

for meget jern - take daily

Den gode nyhed er, at ⅔ af kroppens jern findes i blodet og musklerne, mens den sidste tredjedel er lagret i lever, milt og knoglemarven. Blodmangel opstår derfor sjældent, da lagrene i kroppen først skal tømmes.

Jernets primære funktion i kroppen er som en central del i hæmoglobinmolekylet i de røde blodlegemer, hvor det sikrer, at ilten transporteres rundt i kroppen og ud i musklerne. Man kan derfor også se forskel på niveauet af ilt i blodet; det afiltede blod i venerne er mørkt, mens det iltholdige blod i arterierne er lyserødt.

Symptomer på for meget jern

Tager du over 30 mg. pr. kg. legemsvægt pr. dag, kan det være farligt. Her vil du opleve at fordøjelsen bliver overbelastet og reagerer ved, at du får smerter, diarré, opkast og forstoppelse. Du vil også opleve, at din afføring farves sort af jernet. I sidste ende kan et forhøjet indtag give åreforkalkning, ligesom det er mistænkt for at øge risikoen for visse kræftformer hos mænd.

I værste fald kan du opleve forgiftning af jernet – det er dog doser over 200 mg. pr. kg legemsvægt. Det har man blandt andet oplevet hos mindre børn, der har tømt et tilgængeligt pilleglas med jerntabletter.

En anden type overdosering kommer af den sjældne sygdom hæmokromatose (kun 0.30 % af befolkningen). En arvelig sygdom, hvor en øget optagelse af jern fra tarmen betyder, at der ophobes for meget jern i lever, led, hjerte og bugspytkirtlen. Efter en årrække træthed og smerter i led og maven og senere impotens og hjerteproblemer.

Men hvem får så for lidt jern?

Symptomerne på jernmangel hænger sammen med, at kroppen mangler ilt. Her vil du opleve træthed og en følelse af svaghed i musklerne. Derudover vil der typisk være bleghed, hjertebanken, hovedpine, svimmelhed og åndenød. Disse symptomer optræder før der kan konstateres blodmangel.

Det er som regel kvinder der menstruerer eller er gravide, der er udsatte for jernmangel. Også fordi kvinder gennemsnitligt spiser mindre kød (især indmad) end mænd, og derfor får mindre af det letoptagelige hæm-jern. Læs mere om jernmangel her.

Hvordan finder man en god balance?

En varieret og nærende kost er altid den bedste vej til at få dækket dit vitamin- og mineralbehov. Lad derfor være med at tage et tilskud af jern, medmindre du er i risikogruppen (kvinde mellem 14 og 45 år).

Jern forekommer især i kornprodukter, men fås også gennem kød, frugt og grønt. De bedste kilder til jern er dog via indmad (særligt lever) og grønne grøntsager som broccoli og grønkål. Ved at øge sit indtag af C-vitamin, kan man også styrke optaget af jern. Du skal derfor også sørge for at få nok frugt, hvis du mangler jern.

Læs mere om jern her og tjek, om du mangler jern via vitamintesten. Så kan du også få leveret dine tilskud lige til døren og booste dit energiniveau til en sundere hverdag.

// Read More button text change // by meta data text change