Under din graviditet har du mulighed for at sikre dit barn bedst muligt med en række tilskud. Det er din første forsikring for dit ufødte barn, der arbejder hårdt på at gå fra to celler til et helt menneske. Læs med at få styr på de bedste vitaminpiller til gravide.

Du kan i det store og hele leve, som du plejer, selvom du er gravid. Du er jo ikke syg, men blot i en ny periode af dit liv, hvor din krop ændrer sig. Det er dog for mange en anledning til at kigge på sin livsstil og lære sin krops signaler at kende. Tænk; du drikker ikke alkohol, og du får ikke ekstra hormoner fra præventionen. Så udnyt muligheden for at være ekstra god ved din krop.

Som gravid har du primært brug for fire typer tilskud: folinsyre, D-vitamin, jern og calcium. Sørg for primært for en næringsrig og varieret kost hele vejen fra undfangelsen til amningen slutter. Selvom du har nok at se til, da du jo gror et menneske, kan du også overveje, om det er nu, du skal skære ned på kaffe, koffeinrig te, sukkerholdig mad og tobak. Disse fire syndere forstyrrer nemlig alle dine vitaminer og mineraler i kroppen – allerede fra du og din partner prøver at blive gravide.

Folinsyre for hjerne og rygmarv

Eller folsyre, eller B9-vitamin, som det også kaldes, spiller en stor rolle i fostrets udvikling. Vitaminet er et vigtigt tilskud til den gravide, når fostrets centralnervesystem udvikles og barnets hjerne og rygmarv skal dannes uden misdannelser.

Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen også, at du tager et tilskud på 400 µg, fra du planlægger din graviditet og gennem de første 12 uger af den. Da optagelsen afhænger af C- og B12-vitamin er et tip at tage tilskuddet sammen med et glas juice. Læs mere om Folinsyre her.

D-vitamin for humør og knogler

Som dansker har du brug for D-vitamin i de mange, mørke vintermåneder. Hvis du er gravid i vintermånederne, er særligt tildækket eller har mørk hud, er dit behov endnu større. Ved at få ekstra D-vitamin, kan du fremme optagelsen af calcium. Ved et tilskud på 10 µg gennem hele graviditeten sikres opbygningen af knogler hos både fostret og den gravide. Læs mere om D-vitamin her.

Calcium for styrke

Som nævnt er calcium centralt for knoglerne hos dit foster og dig, som den gravide hvis knogler skal bære på flere og flere kilo. Derudover sikrer det en normal funktion af nerve- og muskelceller, hvilket er vigtigt for fostrets udvikling af hele kroppen. Hvis du indtager meget lidt eller ingen mælkeprodukter, bør du tage et tilskud på 500 mg. gennem hele din graviditet – særligt i sidste trimester. Læs mere om calcium her.

Jern for blodet

De fleste kvinder mangler jern, og behovet bliver kun større under menstruationen eller hos gravide kvinder. Særligt sidst i graviditeten udvikler en femtedel af kvinderne mangel på anæmi, da blodmængden i din krop bliver større og fortyndes. Derfor kan din blodprocent falde, og du vil blive træt, få hovedpine og blive svimmel. Tilskuddet bruges til dannelsen af de røde blodlegemer, og du bør derfor få omkring 45 mg. fra 10. graviditetsuge og indtil ca. 14 dage efter fødslen. Ligesom folinsyre bør du tage dit tilskud sammen med et glas juice, da C-vitamin styrker optagelsen. Læs mere om jern her.

Gravide vegetarer har brug for lidt mere

Som vegetar eller veganer bør du søge ordentlig kostvejledning, så du får dækket både dit og dit kommende barns behov. Vær særligt opmærksom på: calcium, jern, zink, selen, folinsyre og vitaminerne A, B3 og B12.

// Read More button text change // by meta data text change