vitaminbehov

Aldring er en kompleks forandring. Med alderen bliver vores stofskifte langsommere, og vi har brug for færre kalorier, men vores behov for vitaminer og mineraler mindskes ikke. Tværtimod øges nødvendigheden af visse vitaminer og mineraler så meget med alderen, at vi kan overveje at hjælpe kroppen på vej med kosttilskud for at undgå mangler, der kan afværges.

Jeg har forberedt et overblik over de typiske mangler på næringsstoffer, vi har tendens til at udvikle med alderen:

D-vitamin, sol-vitaminet, hvis naturlige dannelse i huden reduceres med aldring. D-vitamin er ikke kun vigtigt for vores knoglers og musklers sundhed men også for det normale immunforsvar og den normale inflammatoriske respons.

Særligt på de højere beliggende breddegrader, som i Danmark, har sollyset ikke den rigtige bølgelængde i næsten halvdelen af året. Det kan være meget vanskeligt at få den rigtige mængde gennem kosten, og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen tilskud.

Calcium øger knogledensiteten, især når det tages sammen med D-vitamin. Med aldring, og især efter overgangsalderen, reduceres knogledensiteten, hvilket øger risikoen for knoglebrud. Det er desuden vigtigt til at opretholde muskler og hjælpe med at undgå tab af muskelmasse. Det anbefales også at supplere kosten med dette mineral.

Magnesium er et helt centralt mineral for muskelfunktionen. Det er vigtigt at supplere kosten med dette mineral for at sørge for, at musklerne forbliver stærke.

C-vitamin behovet øges også med alderen. C-vitamin er nødvendigt for dannelse af kollagen, der er en stor bestanddel af vores led og styrker dem. Udover rollen for sundheden i leddene, har C-vitamin en veldokumenteret effekt for et normalt fungerende immunforsvar.

B-vitaminer er fundamentale redskaber i energistofskiftet, og nogle af dem er afgørende for sunde blodceller og et normalt nervesystem. Aldring reducerer optaget af B6-vitamin og folinsyre. Indtag og absorbering af B12-vitamin reduceres også med alderen.

Vi er nødt til at huske, at det er afgørende at holde sig fysisk aktiv for at holde kroppen sund. Motion øger muskelmassen, hvilket beskytter leddene. Det øger også vores kaloriebehov, så vi har tendens til at spise mere og få flere vitaminer og mineraler.

Hos TakeDaily har vi udviklet kosttilskuddet ”Joint, Bone and Muscle”, der sammen med en af vores multivitamin formularer ”Basic D+” eller ”Basic D+ Extra” dækker det øgede behov for mikronæringsstoffer, der opstår med alderen. Vores ”Premium Omega-3 fiskeolie” giver dig de bedste omega-3 fedtsyrer til at sundt kredsløb.

Før du foretager et valg, anbefaler vi, at du tager vores gratis vitamintest for at finde ud af præcist hvilke kosttilskud, der er det bedste match til din kost, livsstil og alder.

 

// Read More button text change // by meta data text change